Õppekavad

Perekonna psühhoterapeudi II astme pädevuskoolituse ÕPPEKAVA

Õppekava kogumaht:

  • 480 ak. tundi auditoorset kontaktõpet
  • 160 ak. tundi grupisupervisiooni,
  • 90 ak. tundi kovisiooni väikeses grupis
  • 900 ak. tundi iseseisvat tööd
  • 320 ak. tundi superviseeritavat praktikat

Õppe eesmärk:

  • omandada perekonnapsühhoterapeudina töötamiseks vajalikud kompetentsid
  • soodustada õppija enesearengut läbi enesereflektsiooni ja oma peresüsteemi mõistmise

Koolituse läbimisel väljastatav dokument:

Koolituse lõpus väljastatakse tunnistus õppekava läbimise kohta.

Täienduskoolituseasutuse nimetus:

Eesti Pereteraapia Kool (reg 80354752)

Õppekava nimetus:

Perekonna psühhoterapeudi II astme pädevuskoolitus

Õppekava koostamise alus:

Õppekava koostamisel on aluseks võetud Eesti Pereteraapia Ühingu poolt kinnitatud koolitusprogramm „Perekonnapsühhoterapeudi pädevuskoolituse II astme õppekava“ ja Euroopa Pereteraapia Assotsiatsiooni poolt kirjeldatud koolitusstandard.

Sihtgrupp ja õppe alustamise tingimused:

  • kõrgharidus või selle omandamine meditsiinis, psühholoogias, sotsiaaltöös, pedagoogikas (erandid on võimalikud)
  • perekonna psühhoterapeutide I astme pädevuskoolituse ( pereteraapia sissejuhatava kursuse) lõpetamine ja tunnistuse esitamine
  • vähemalt kaheaastane kogemus töös inimestega

Õpiväljundid:

  • oskab koostada genogrammi
  • oskab leida peresüsteemis kolmnurki,cut off , põlvkondadeüleseid mustreid
  • oskab kaardistada pereliikmete vahelisi suhteid ja märkida neid genogrammil suhtemärkidena
  • oskab konseptualiseerida juhtumeid Boweni teooria võtmes
  • mõistab pereteraapia põhikonseptsioone ja teraapiaprotsessi
  • oskab luua terapeutilist suhet. Näiteks kohelda kõiki süsteemi liikmeid empaatilisel, austaval ja võrdsel viisil.
  • oskab läbi viia esimest seanssi
  • oskab sõnastada koos perega teraapia eesmärgi
  • oskab ära tunda kolmnurki peresüsteemis
  • oskab eakohasel viisil kaasata lapsi pereseansil
  • mõistab sümptomaatilise lapse rolli peresüsteemis
  • teab, milliste tehnikate abil liikuda peresüsteemis eemale lapse sümptomilt
  • oskab eristada teismelise normaalset arenguprotsessi arengupatoloogilisest
  • tunneb ära sümptomaatlise tsükli peres ja oskab seda kirjeldada
  • teab kuidas sekkuda peres teismeliste erinevate sümptomite puhul
  • oskab konseptualiseerida juhtumeid strukturaalse teraapia võtmes
  • oskab kasutada stukturaalse teraapia tehnikaid eesmärgipäraselt pereseansil
  • oskab paarisuhte probleeme käsitleda põlvkondadeüleste mustrite valguses
  • tunneb ära negatiivse suhtemustri paarisuhtes ja oskab seda paarile peegeldada
  • oskab kaasata päritoluperekonda paariga töös
  • oskab töötada süsteemselt erinevate psühhosotsiaalsete probleemidega peredega

Õppe sisu:

  • Indiviid süsteemis. Pere emotsionaalse süsteemi teooria.
  • Terapeudi roll ja pereteraapia protsess
  • Pereteraapia lastega peredega. Strukturaalne pereteraapia.
  • Pereteraapia teismelistega peres.
  • Süsteemne töö paarisuhtega
  • Pereteraapia erinevate psühhosotsiaalsete probleemide puhul. Milaano koolkond pereteraapias.

Kohustuslikud lisaained (neile, kellel pole erialaõpingute käigus läbitud):

  • Psühhopatoloogia
  • Psühhofarmakoloogia
  • Nõustamisoskuste treening või suhtlemisoskuste treening

Õppemeetodid:

teooria arutelud, juhtumite arutelud, videotagasiside, rollimängud, grupitööd, iseseisev töö

Iseseisev töö:

  • teoreetilist materjali refereeriva ja oma tuum- ja päritoluperet analüüsiva essee esitamine igaks koolituskorraks
  • oma peresüsteemi genogrammi koostamine ja analüüsimine kahel korral 3 aasta jooksul
  • peretöö juhtumi esitamine igaks supervisiooniks alates teisest õppeaastast
  • õpimapi koostamine

Nõuded õpingute lõpetamiseks, sh hindamismeetodid ja hindamiskriteeriumid:

  • osalemine 80 % auditoorsetel õppepäevadel
  • osalemine 100 % supervisioonides
  • esitatud kõik nõuetele vastavad esseed
  • sooritatud nõutud arvestused ja eksamid
  • koostanud oma isikliku 3-aastase arenguplaani ja selle realiseerinud
  • nõuetele vastav lõputöö on esitatud tähtajaks ja kaitstud
  • kohustuslikud lisaained on läbitud

Koolitaja kompetentsust tagava kogemuse kirjeldus:

Kõik koolitajad omavad pereterapeudi ja pereterapeut-koolitaja-superviisori kvalifikatsiooni.