Perekeskne lähenemine abistamistöös. ÕPPEKAVA

Õppekava kogumaht:
160 tundi (140 tundi auditoorset tööd ja 20 tundi iseseisvat tööd)
Õppe eesmärk:
Sellel kursusel saadud teadmised on kasutatavad oma erialases töös klientide ja patsientide probleemide sügavamaks mõistmiseks ja paremaks abistamiseks kui ka iseenese arenguks.
Kursuse läbimisel väljastatav dokument:
Koolituse lõpus väljastatakse tunnistus. Juhul, kui õppija ei ole esitanud nõuetekohast lõputööd, kuid on osalenud auditoorses töös, väljastatakse tõend osalenud kontakttundide kohta.
Täienduskoolituseasutuse nimetus:
Eesti Pereteraapia Kool (reg 80354752)
Õppekava nimetus:
Perekeskne lähenemine abistamistöös
Õppekava koostamise alus:
Õppekava koostamisel on aluseks võetud Eesti Pereteraapia Ühingu poolt kinnitatud koolitusprogramm “Sissejuhatus perekonnapsühhoteraapiasse”, mida on laiendatud spetsiifiliste pereelu puudutavate teemade käsitlusega ning praktiliste nõustamisoskuste õpetamisega.
Sihtgrupp ja õppe alustamise tingimused:
Kursus on mõeldud erialade spetsialistidele, kes töötavad või hakkavad töötama teiste inimestega ja kes klientide/patsientide paremaks abistamiseks vajavad teadmisi perekonna psühholoogiast ja perekonna psühhoteraapiast (pereteraapiast).
Õpiväljundid:
Koolituse läbinu:
- mõistab pere kui süsteemi olulisust ja suudab seeläbi paremini mõista erinevad probleeme ja sümptomaatikat töös oma klientide/patsientidega
- oskab kaasata probleemide lahendamisse kogu pere
- tunneb esmatasandil pereteraapia erinevad koolkondi
- oskab koostada ja kasutada genogrammi oma igapäeva töös
- oskab pere toetada kriisiolukordades ja nende järgselt
- omab suhtlemisoskusi, et toime tulla ka keerulistes olukordades
- oskab esmatasandil läbi viia psühholoogilist nõustamist kaasates kogu pere
- omab enam teadmisi laste ja noortega tööks
- oskab ennast aitajana hoida ja läbipõlemist vältida
Õppe sisu:
- pere mõiste, pere kui süsteem, kommunikatsiooniteooria, süsteemiteooria
- pereelu arenguetapid, perekriisid
- genogramm töövahendina perede aitamisel
- pere kui emotsionaalne süsteem
- alkohol peres
- vägivald peres
- töö laste ja noorukitega, laste sümptomite süsteemne käsitlemine
- laste ja noorukite psühhopatoloogia
- paarisuhtes toimuvad emotsionaalsed protsessid, negatiivse suhtemustri katkestamine
- täiskavanute psüühikahäired ja nende ravi peresüsteemi toel
- multiprobleemsete peredega töö.
- psühholoogiline nõustamine (nõustamise mõiste, nõustamise tasandid)
- aitaja roll (aitaja teekond, ootused aitaja rollile, rollikonfliktid, aitaja vari)
- aitaja töö endaga.Läbipõlemine. Supevisioon, covisioon.
Õppemeetodid:
Loeng, grupitööd, seminar, rolliharjutused, juhtumite arutelud, iseseisev töö
Iseseisev töö:
õppejõudude poolt antava matejali lugemine, lõputöö, milleks on ühe pere analüüs toetudes õpitud teooriatele
Nõuded õpingute lõpetamiseks, sh hindamismeetodid ja hindamiskriteeriumid:
Õpingute lõpetamise tingimuseks on osalemine (vähemalt 80%) auditoorses õppetöös, lõputöö kirjutamine ja lõpuseminaril esitlemine.
Hindamismeetod:
Lõputöö kirjutamine ja esitlemine
Hindamiskriteerium:
- lõputöös analüüsib õppija üht perekonda ja koostab genogrammi
- lõputöö on kirjutataud vastavalt lõputööjuhendile
- lõputöös on kasutatud nõutud teooriaid analüüsimaks perekonda
- vorm on selge ja korrektne
- kirjalik töö on õigeaegselt esitatud
- lõputöö on esitletud seminaril
Koolitaja kompetentsust tagava kogemuse kirjeldus: Kõik koolitajad omavad pereterapeudi ja pereteraapia koolitaja – superviisori pädevust.